Fjällvandring 2014
26-31 augusti 2014

Fjällvandring runt Kebnekaisemassivet
Nikka – KEB Fjällstation – Tarfala – Sälka – KEB Fjällstation – Nikka
+ en topptur till Kebnekaises sydtopp (2104 möh)
Avtånd: 19km – Tid: 6,5 tim/min

Dag 1  Tisdag 26/8   Nikkaluokta – Kebnekaise Fjällstation

Nio månader efter att vi bokade flygresan till Kiruna står vi nu på Landvetter flygplats tillsammans, Stefan, Christian , Daniel och jag för att flyga till Lappland och Kiruna. I Kiruna Centrum fick vi kontakt med en kvinna som körde oss med sin privata bil till Nikkaluokta och väglöst land. När vi kom fram till Nikkaluokta åt vi lunch och fyllde på våra energiförråd före vi började vår vandring mot KEB´s fjällstation. Det är 19km mellan Nikka och KEB, en lättvandrad sträcka men tog ändå ca: 6:30 tim/min att vandra. Vi kom fram till KEB just före det blev mörkt och vi fick var sin bädd i ett flerbäddsrum i stugan GORNI på Kebnekaises fjällstation.

Bildspel från Dag 1....

Avtånd: 8km – Tid: 6 tim/min

Dag 2  Onsdag 27/8   Kebnekaise Fjällstation – Tarfala
Vi vaknade till ett  fantastiskt fint väder denna morgon på Kebnekaises Fjällstation. Vi satt utanför huvudbyggnaden och åt en stabil frukost före vi började vår dagsvandring mot Tarfala. Vandringen upp till Tarfala är 8km och följer Tarfalatjokka från bron upp till Tarfala. STF fjällstuga i Tarfala ligger på 1180 möh och man känner verkligen när man är där att det är ett högalpint område. Tarfala ligger vid foten av sveriges högalpina centrum Kebnekaise massivet. Här möts tre stora glaciärer, Storglaciären, Isfallsglaciären och Kebnepakte-
glaciären. Tarfala är känt som Sveriges kallaste och blåsigaste plats.  Det ligger även en forskningsstation i Tarfala. Forskare från hela världen samlas här för att forska i glaciologi.

Bildspel från Dag 2....

Avtånd: 18km – Tid: 8:45 tim/min

Dag 3   Torsdag 28/8   Tarfala – Sälka
Efter en trevlig vistelse i Tarfalastugan vandrade vi vidare mot Sälka, Christian, Daniel och jag. Stefan valde att gå tillbaks till Kebnekaises fjällstation för att möta upp oss två dagar senare. Vandringen till Sälka från Tarfala är krävande. Vi rundade sjön Tarfalajaure längst in i Tarfaladalen för att följa Kebnepakteglaciären på höger sida upp till passet  där vi stannade och tog en chockladbit för att få ner pulsen. Vi vandrade sedan vidare ner och igenom hela dalen Kaskavagge som är väldigt stenig, rena månlandskapet. När vi efter 6:30 tim/min kom ner till Kungsleden stannade vi och tog en liten fruktstund med tilltugg, italiensk salami, knäckebröd och en flaska rött vin. Vi kom fram till Sälka och var rätt slitna efter en lång krävande vandring men vad gjorde det när en vedeldad bastu och bad i jokken väntade.

Bildspel från Dag 3....

Avtånd: 28km – Tid: 7:50 tim/min

Dag 4   Fredag 29/8   Sälka – Kebnekaises Fjällstation
När klockan ringde på morgonen i Sälka ville vi bara ligga kvar sängen. Vi kände nog alla att gårdagens vandringen, bastu, bad, god mat och en del vin och öl tog hårt på oss. Vi åt frukost och drog vidare kl.0715 mot Kebnekaises Fjällstation. Vandringen till KEB var 28km och är rätt lättvandrad. Efter ca: 10km vandring var det ett par kilometer uppför över ett pass, men 28km är långt. När vi kom fram till Kebnekaises Fjällstation efter 7:30 tim/min mötte Stefan upp oss. Vi satt sedan och njöt i solen på veranden och åt en dubbel middag. Stefan hade checkat in oss alla i vårt rum i huvudbyggnaden så det var bara att gå upp och ta sin bädd. På kvällen blev det bastu och vi gick och la oss i tid för att få tillräckligt med sömn före morgondagens extremt långa promenad upp till Kebnekaises sydtoppen.

Bildspel från Dag 4....

Avtånd: 20km – Tid: 9:45 tim/min

Dag 5   Lördag 30/8   Topptur till Kebnekaises sydtopp
Klockan ringde kl.0445 och natten var i stort sätt sömnlös med mycket stök i korridoren. Jag och Christian kom iväg kl.0545 före alla andra efter en snabb frukost på fjällstationen. Det var en kall klar morgon, +3ª. Vandringen upp till Kebnekaises är en otroligt lång tuff promenad. Halvvägs upp satte vi oss och gjorde lunch i kaffedalen för att sedan vandra den sista biten upp till sydtoppen. När vi kom upp till toppen var jag och Christian helt själva. Det var en grymt go känsla att vara på sveriges högsta berg bara vi två. Christian var helt lyrisk, han sken som en sol. Det är en väldigt fin utsikt ut över Lappland. När vi kom tillbaks till Kebnekaises Fjällstationen igen efter tid:09:45 tim/min så mötte Stefan och Daniel upp oss med var sin pilsner. Vi blev sittande sedan på verandan i timmar i strålande sol, det blev vila, pilsner, mummelman, god mat och vi avslutade med en bastu och en starköl inne på fjällstationens salong före vi gick och la oss för att sova.

Bildspel från dag 5....

Avtånd: 19km – Tid: 5:30 tim/min

Dag 6   Söndag 31/8   Kebnekaises Fjällstation – Nikkaluokta
Vi satte klockan på kl.0700. När vi vaknade hade Stefan redan börjat sin vandring tillbaka till Nikkaluokta. Vi packade våra ryggsäckar och gick ut och satte oss och åt frukost. Daniel var redan klar och satt bara lungt och stilla i solen och studerade allt folk som rörde sig på fjäll-stationen, självklart med en kopp kaffe i handen. Vandringen tillbaka till Nikkaluokta var lättvandrad, lätta ryggsäckar och solsken, Vi stannade till och åt lunch vid Lapdonalds. När vi kom tillbaks till Nikkaluokta möttes vi av Stefan som hade en egen liten fruktstund i solen. Vi köpte också lite frukt och satt i solen en timme före vi gick in och duschade. Vi tog bussen till Kiruna och där blev det Sibylla före flyget hem mot Göteborg. Vi landade på Landvetter kl.23:45. En sak är 100% säkert. Det blir fjällvandring många år framöver. Ser redan fram emot 2015.